Contact
Menu
Boerenbond Created with Sketch.

De boer van 't veld in het hart van elke Vlaming

Boerenbond Boerentrots

De vraag

Als je ‘boerenstiel’ hoort, denk je misschien eerder aan die ene tractor waar je ’s morgens sakkerend achter zit, dan aan de verse groenten of het sappige vlees ’s avonds op je bord. Consumenten zijn het contact met de landbouw kwijt, met datgene wat rondom ons groeit en bloeit als resultaat van ploegen en zwoegen. De Boerenbond vroeg ons om het publiek terug fan te maken van de stiel.

 

Ons antwoord

Een beweging die zich liet samenvatten met een hashtag: #Boerentrots. Want ja, we mogen fier zijn op de vakmensen die voor onze gezonde, dagelijkse kost zorgen. De mooie Vlaamse velden waar we allemaal voorbijfietsen, in kussen of communiefoto’s in maken, hebben we aan hen te danken. Het zijn straffe ondernemers die zorgen voor onze economie én onze natuur. En voor dat alles mochten ze wel eens in de zelfgekweekte bloemetjes gezet worden. 

 

De #Boerentrots-campagne verliep in fases, met naast videocontent ook PR-acties en een manifest. We lanceerden via allerhande media getuigenissen van 11 gerenommeerde chefs die met liefde spraken over de boeren en over datgene waar elk gerecht mee begint: het product uit de grond. De chefs ondertekenden het manifest en riepen de Vlaming op om hetzelfde te doen. 

Daarnaast was er de online videoreeks ‘Jobswitch’ op HLN.be (met trailering op VTM.be), waarin 6 BV’s één dag lang meewerkten op een boerderij en van de veelzijdigheid van de job proefden.

Op radiostation Joe werd de boerenstiel in de kijker gezet aan de hand van Vlaanderens favoriete gerechten. We stelden ons de vraag: stoofvlees met frieten en witloof, vanwaar komt dat eigenlijk? Om daar een antwoord op te bieden, belden de Joe-dj’s elke dag een andere boer die zijn smakelijke steentje bijdraagt aan zo’n gerecht. En de volgende dag belden ze een andere boer of een ander bedrijf dat één stapje dichter bij het afgewerkte gerecht staat. Van grond tot bord, met daartussenin gepassioneerde boerenhanden. 

Via onze wedstrijd kon je dan weer een camper winnen om te overnachten middenin het boerenleven en zo een unieke kijk achter de velden te nemen. De very Instagrammable #Boerentrots-camper was uitgerust met een eigen keuken om zelf te koken met producten recht van het veld. Op zaterdagavond kwam er zelfs een chef koken met lokale ingrediënten. Deelnemers waren er als de kippen bij om deze unieke ervaring te winnen. We gaven de winnaars een camera om zelf beelden te maken op de boerderij en zo authentieke content te genereren die we erna konden inzetten.

Op het festival WECANDANCE kookten chefs met lokale ingrediënten van boeren. Als inheemse kers op de taart kwam er het tv-programma Boerenjaar op VIER. Voor dat programma volgden we een heel jaar tien Vlaamse boerenfamilies van heel dichtbij. In het programma nemen gezinnen ons mee in hun intiemste familiekring, waar niet alles uitgesproken is en soms stevige woorden vallen. Waar tradities en ervaring soms botsen met onstuimige jeugdigheid en innovatie. Waar grote risico’s genomen worden. Waar de weergoden oppermachtig zijn. En waar de boeren alles overhebben voor hun land, hun dieren en hun oogst.


Resultaat 

De campagne loopt nog waardoor er nog geen finale resultaten beschikbaar zijn. Maar met de huidige 41.000 handtekeningen onder het manifest en de 50.000 views op Facebook zijn we alvast erg tevreden, én #Boerentrots.