Contact
Menu

Hoe doe je aan marketing in het metaverse?

Media & Advertising Strategie
Hoe doe je aan marketing in het metaverse?

In oktober 2021 kondigde Mark Zuckerberg aan dat hij met zijn bedrijf Facebook een metaverse zou bouwen. Meer zelfs: de naam Facebook maakt plaats voor Meta. En Mark meent het serieus met Meta. Hij zal jaarlijks 10 miljard dollar investeren om het metaverse te realiseren. Wat is dat metaverse dan eigenlijk? Bestaat het al? En moet je er als merk of marketeer van wakker liggen?

Wat is het metaverse?

Als we het metaverse omschrijven in één zin, luidt dat als volgt: het metaverse is een virtuele plek waar gebruikers in interactie kunnen gaan met een computer-gegenereerde omgeving en met andere gebruikers. “Dat kan je toch ook al in Roblox, Minecraft en Fortnite?” horen we je denken. Dat klopt, maar deze platformen zijn op dit moment gesloten virtuele omgevingen. Je zit met je ene avatar (virtuele personage) op Minecraft, met een andere avatar op Roblox en nog een andere op Fortnite. Zou het niet tof zijn om één avatar cross-platform te kunnen gebruiken? Ja, toch?! Zo komen we terecht in het verhaal van het metaverse. Of bij een metaverse. Want het is nog niet helemaal duidelijk hoe het metaverse gaat uitdraaien. Gaan we één metaverse hebben? Of gaan we er verschillende naast elkaar hebben? Bijvoorbeeld eentje van Microsoft en eentje van Meta? Dat zal de toekomst uitwijzen.

Is het metaverse hetzelfde als Web 3.0?

In 2004 transformeerde het internet van Web 1.0 naar Web 2.0. Bij Web 1.0 moet je vooral denken aan webpagina’s. Er waren pagina’s op het internet die je kon lezen. Punt. Web 2.0 kenmerkte zich vooral door de interactie tussen websites en hun gebruikers. Het Belgische Netlog, Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Flickr zijn daar mooie voorbeelden van, maar ze hebben ook een groot nadeel: al onze data- en privacygegevens zijn nu in handen van deze grote webgiganten. Web 3.0, of de derde versie van het internet, zal veel meer focussen op de eindgebruiker, waarbij dataveiligheid en privacy vooropstaan. Zo zullen de foto’s die jij online plaatst niet langer eigendom zijn van bijvoorbeeld Meta, maar wel van jou als individu. Eigenlijk kan je het als volgt zien: Web 3.0 gaat vooral over wie de data en privacy van de gebruikers in handen heeft. En dat is iets heel anders dan het metaverse. Daar ligt de nadruk op hoe consumenten het internet van de toekomst zullen gebruiken en ervaren.

Onze ervaring met het metaverse

Nee, er is nog geen echt metaverse gelanceerd. En nee, we hebben ook nog geen grond gekocht in Sandbox of in Decentraland. We hebben de voorbije maanden wel een aantal initiatieven uitgewerkt met onze klanten, al noemen we ze liever partners, die de richting van het metaverse uit gaan. Zo lanceerden we samen met Onderwijs Vlaanderen en MNM The Masked Party. Tijdens The Masked Party nodigden we jongeren uit op ons online festivalterrein (zie foto). Hier konden ze met een avatar rondwandelen over de virtuele festivalweide en in interactie gaan met elkaar door te videochatten, door samen optredens bij te wonen of door een babbeltje te slaan met de betrokken influencers. En met succes! 2.500 feestvierders woonden The Masked Party bij onder het waakzame oog van een handvol moderatoren.

En enkele maanden later organiseerden we samen met Ketnet en het Vlaams Instituut Gezond Leven een gelijkaardig initiatief onder de naam Expeditie Geluk. Het opzet? Een online schattentocht waarbij leerkrachten uit de lagere school samen met hun leerlingen werken rond mentaal welzijn en geluk in hun klas. Ook hier waren de reacties laaiend enthousiast: 3000 klassen en 50.000 Vlaamse leerlingen uit de lagere school trokken mee op Expeditie Geluk. 

The Masked Party richtte zich op scholieren uit het middelbaar onderwijs. Expeditie Geluk had de lagere school als doelgroep. Dit waren twee projecten met duidelijke doelstellingen, bedoeld voor een jong doelpubliek, waarbij we erin slaagden om jongeren samen te brengen rond een bepaald onderwerp of evenement. De mogelijkheden zijn echter eindeloos. Je zou dit als merk of organisatie ook kunnen toepassen op conferenties, business events, werken op afstand, meetings en meer.

Voor een nieuwe generatie consumenten

We konden dus rechtstreeks kennismaken met het mediagebruik en de leefwereld van een nieuwe generatie consumenten. Het feit dat zij zo enthousiast waren over de virtuele omgevingen die we creëerden, toont aan dat een computer-gegenereerde wereld voor hen “normaal” aanvoelt. Het is dan ook duidelijk dat de komst van een metaverse zeker is. De vraag is alleen: wanneer? 

Zal het voor morgen zijn? Neen, maar het gaat wel snel. Heel snel! Grote jongens zoals Nvidia, Meta en AMD investeren vandaag al miljarden om software te ontwikkelen. Om nieuwe hardware uit te vinden. Kortom, om het metaverse te doen werken. En gaat dat ultieme metaverse er dan ineens van de ene dag op de andere zijn? Waarschijnlijk niet. Dat zal stap voor stap gaan.

Ondertussen groeit een nieuwe generatie consumenten op in virtuele omgevingen zoals Minecraft, Roblox, Fortnite, The Masked Party en Expeditie Geluk. Samenkomen met vrienden om te gamen of even bijpraten na school gebeurt niet langer aan het snoepwinkeltje om de hoek of bij iemand thuis, maar wel op het internet. Voor deze generatie zal het niet meer dan normaal zijn om tijd door te brengen in een digitale omgeving. 

In afwachting van een metaverse zorgen wij er natuurlijk voor dat we alle evoluties op de voet blijven volgen. Om nieuwe marketingopportuniteiten te detecteren. Om te bekijken wat die innovaties voor onze klanten en partners kunnen betekenen. En ook om met een goed excuus een VR-bril te vragen als eindejaarscadeau aan onze bazen. Nietwaar Nico en Jens

Ben je getriggerd om meer te weten te komen over wat het metaverse voor jouw bedrijf of merk kan betekenen? Of heb je land gekocht op Decentraland en zoek je een gepassioneerd team om er jouw pop-upstore in de markt te zetten? Geef een seintje en we spreken af voor een kennismakingsbabbel, ergens in het metaverse of gewoon hier bij ons in Veltem.

Geschreven door

 Floris Lefever

Floris Lefever

Marketing & Media Strateeg

Zin om erin te vliegen?

We helpen je graag je plannen te realiseren. Laat ons via dit formulier weten voor welke uitdagingen je staat en onze experts nemen snel contact met je op.

Neem contact op
Geen gerelateerde artikels gevonden