Contact
Menu

Nooit meer de vraag ‘Wat eten we vandaag?’ dankzij Dagelijkse kost

In 2010 was het tv-landschap vergeven van de kookprogramma’s. En toch zaten we bij Hotel Hungaria op onze honger. Tijd om het anders te doen, vonden wij. Iets minder cliché maar vooral iets wat een pak dichter stond bij de modale, hongerige mens.

Jeroen

Het merk

De gebruikelijke chef in witte schort ruilden we in voor the guy next door Jeroen Meus. En ook de afstandelijke studiokeuken ruilden we in voor the kitchen next door. Alles moest zo toegankelijk, warm en no-nonsense zijn als de naam zelf: Dagelijkse kost. Sindsdien maakt Jeroen dagelijks iets wat elke Vlaming lust en kan klaarmaken. Voor een betaalbaar budget en met een flinke dosis gezond verstand. Zonder met de vinger te wijzen.

Al snel kwamen er ook afgeleiden. In Dagelijkse zomer- en winterkost neemt Jeroen koken volgens het seizoen heel letterlijk want in deze spin-offs gaat hij koken op een zomerse of winterse locatie. Zo trok hij voor Dagelijkse zomerkost zes weken naar de Spaanse zon en zette hij tijdens een milieubewuste staycation bij Vlamingen thuis een potje zalige zomerherinneringen op tafel. Voor Dagelijkse winterkost werden zijn potten en pannen een Oostenrijkse berg opgetrokken waar hij zich in de sneeuw waagde aan traditionele goulashsoep, kaiserschmarrn, perenstrudel en uiteraard een onovertroffen kaasfondue.

Doelgroep

Dagelijkse kost is er - zoals de naam doet vermoeden - voor iedereen. En vanaf dag één viel het recept ook bij iedereen in de smaak. In 2012, nog geen twee jaar na de eerste uitzending, werd Dagelijkse kost al verkozen tot het populairste tv-programma van Vlaanderen. Intussen staat de teller op zes televisiesterren. Het publiek vond massaal de weg naar Jeroens keuken. Letterlijk en figuurlijk, want Dagelijkse kost wordt niet alleen bekeken door honderdduizenden tv-kijkers, maar ook door bosjes curieuze passanten aan de voordeur van de keuken in hartje Leuven. 

Touchpoints

Al gauw bleek dat de Vlaming zin had in meer dan Dagelijkse kost op televisie. Niet lang na de lancering volgden de receptenboeken met hetzelfde basisingrediënt als het programma: seizoens- en budgetvriendelijk kookplezier voor elke dag. Ook de boeken gingen als warme broodjes over de toonbank. Al tien jaar lang blijft Jeroen Meus de ene bestseller na de andere op tafel zetten.

Ook online vond Vlaanderen de weg naar Jeroens keuken, met naast het drukbezochte dagelijksekost.be, 260.000 volgers op Facebook, 107.000 op Instagram en 8.580 op Twitter. 

Ondertussen zijn er al meer dan 2000 afleveringen voorbij en heeft de Vlaming er nog steeds niet genoeg van gegeten. Dagelijkse kost is meer dan een love brand geworden. Het is een instituut dat voor een ware ommekeer in de Vlaamse keuken zorgde, en dat nog elke dag nieuwe mensen verlekkert met het plezier van koken. Of zoals Jeroen het zou zeggen: “De mayonaise pakt gewoon”.