Contact
Menu

Een merkverhaal dat blijft groeien voor Voka

Nieuw merkverhaal voka

De vraag

 

Voka vertegenwoordigt meer dan 18.000 Vlaamse ondernemers en is daarmee het grootste ondernemersnetwerk van Vlaanderen. Om vinger aan de pols te houden in alle sectoren en regio’s is het moedermerk Voka opgedeeld in zeven entiteiten - Voka vzw en de zes Kamers van Koophandel - die elk hun eigen accent leggen qua verhaal en branding. Eén gemeenschappelijk merkverhaal en merkidentiteit drongen zich op. Het ondernemersnetwerk schotelde de vraag voor aan Hotel Hungaria.

Ons antwoord

 

“Willen jullie ons merkverhaal scherper zetten?” Amper zes woorden, maar het is best een complex vraagstuk, en dus gingen we grondig te werk. We vertrokken op een rondreis door Vlaanderen om workshops, strategische oefeningen en rondetafelgesprekken te organiseren met de verschillende entiteiten van Voka. Storylistening? Check!

Zo gingen we in co-creatie op zoek naar een gemeenschappelijk merkverhaal dat de Voka-neuzen in dezelfde richting zet en waarin elke ondernemer zich herkent. De hele oefening vertaalde zich in een eenduidig merkverhaal en een nieuwe baseline: Samen ondernemen, samen groeien.

Als oranje kers op de taart gaven we Voka en al haar submerken ook een nieuw gezicht. De rebranding en de uitgebreide submerkenarchitectuur bundelden we samen met het nieuwe merkverhaal in een brand book. Storytelling? Dubbelcheck!

Op de Voka Rentrée XL, het startschot van het politiek-economische jaar dat via VRT NWS alle huiskamers bereikte, werden het merkverhaal en de merkidentiteit feestelijk onthuld. De volgende stap? Het nieuwe merkverhaal van Voka tot leven brengen. Na storylistening en storytelling is het tijd voor storydoing.

 

Het samenwerkingsmodel van Hotel Hungaria zorgde ervoor dat we heel snel stappen vooruit konden zetten. Het resultaat is één uniek verhaal, gedragen door alle uithoeken van onze organisatie, waarmee we Voka nog sterker in de markt zetten.

Martine Taeymans, Directeur Marketing en Communicatie van Voka