Trends

Alles wordt digitaal – Get the nerds in!

13 mei 2016  •  person iconMathias Weckx

Di-gi-taal: in cijfers, cijfer-; werkend op basis van het binaire stelsel: digitaal vastgelegde databestanden.

Eén klein woord, slechts drie lettergrepen. Maar de betekenis ervan is niet te onderschatten. Alles wordt digitaal, en dat heeft een impact op jou, op mij en op ondernemingen wereldwijd. Tijd dus voor een spraakmakend congres, vond UCLL Academy. In samenwerking met vakspecialisten van onder andere Microsoft, IBM en Adobe, werd het digitale landschap in één dag onder de loep genomen. Hotel Hungaria was erbij en schreef er niet één maar twee blogartikels over. In dit eerste deel van de reeks ‘Alles wordt digitaal’ delen we de succesformule voor een goede digitale strategie.

DIGITAAL SUCCES = (DATA + SNELHEID + PEOPLE) x CREATIVITEIT

Data & snelheid: get data today for tomorrow

Het internet is een onuitputbare bron aan gegevens, informatie en voorkeuren. Voorkeuren die met één simpele muisklik of swipe kunnen veranderen. Vandaag kokhalzen we nog bij het idee van een choker, maar morgen nemen we massaal selfies met zo’n ding om de hals, gewoon omdat Kim K. de trend zet op Instagram.

Klanten zijn bovendien steeds vaker bereid om dergelijke data beschikbaar te stellen voor ondernemingen, zolang zij er iets voor in de plaats krijgen. De boodschap is duidelijk: gebruik data die je vandaag vindt voor je plannen van morgen of zelfs nog voor vanavond. Op die manier maak je gefundeerde beslissingen die vaak tot de gewenste resultaten leiden.

Disney World bijvoorbeeld, gebruikt data van haar bezoekers om een persoonlijke service te bieden via de Disney MagicBand. Disney World weet wat haar bezoekers willen en vooral wanneer ze dat willen. Het resultaat? De fans gaan uit hun dak en beleven de ervaring van hun leven, terwijl Mickey & Co het geld zien binnenstromen. Over een win-win gesproken.

People: get the nerds in

De volgende stap in de juiste digitale richting is het engageren van de juiste mensen. Get the nerds in, daar komt het op neer. Heel wat digital natives verlaten vandaag de schoolbanken en staan te trappelen om aan de slag te gaan. Laat het net die digitale experts zijn die beter dan wie ook weten wat werkt online en wat niet.

Creativiteit: turn marketing on, always

Klanten willen verrast worden, dat is een zekerheid. Maar met enkel de juiste klantgegevens op zak en het digitale brein aan boord om die data te analyseren, kom je als onderneming niet heel ver.

Marketingcampagnes die te doorzichtig, saai of onoprecht zijn, vallen al snel door de mand. Het tijdperk van ‘slechte reclame is ook reclame’ is al lang voorbij. Eén negatieve actie kan je hele strategie kelderen. Daarom is het van onnoemelijk belang – zeker in de huidige sociale mediamaatschappij – om steeds vanuit het standpunt van de klant te denken en om in diezelfde lijn relevante content te produceren.

Op maat gemaakte acties zijn the next big thing. Zo haalde Amazon.com de pers met het idee van Anticipatory Shipping. Het Amerikaanse bedrijf denkt eraan om zonder order van de klant producten op te sturen naar diens thuisadres. De gadgets worden uiteraard niet ad random geselecteerd. Amazon.com kent de voorkeuren en wensen van al haar klanten op basis van voorgaande bestellingen. Zo krijg jij als trouwe shopper binnenkort producten voorgeschoteld waar je nog niet eens van wist dat je ze nodig had. Ethisch correct? Geen idee, maar wel simpel, verrassend en enorm creatief. En dat is net waar het vandaag om draait …

Benieuwd naar het tweede deel van onze reeks ‘Alles wordt digitaal’? Volgende week ontdek je hier 5 tips voor een geslaagde digitale transformatie.

Geschreven door

Mathias Weckx

Projectmedewerker - Hotel Hungaria