Trends

Alles wordt digitaal – Be where the people are

20 mei 2016  •  person iconMathias Weckx

Staat de formule voor een geslaagde digitale strategie intussen in je geheugen gegrift? Dan ben je helemaal klaar voor het tweede deel van onze reeks ‘Alles wordt digitaal’. Vandaag delen we vijf extra tips om jouw onderneming te transformeren tot een digitaal succesverhaal.

1. Focus je op data, de rest komt later

Elke keuze of beweging die je maakt, is een bron van eindeloze gegevens voor marketeers. Of je nu een Chai Latte bestelt bij je favoriete Starbucks-filiaal of een online bestelling plaatst bij winkelketen Zara, dit type informatie geeft ondernemingen inzicht in wat consumenten verlangen. Zonder zulke data zijn marketingcampagnes roekeloos en kortweg een tast in het duister. Analyseren, detecteren en funderen. Wie z’n best doet, zal het leren. Tweet het, zet het in je iPhone of schrijf het desnoods neer op papier.

2. Leer de Gen Z’ers kennen

Maak kennis met generatie Z, de opvolger van de digital natives, oftewel generatie Y. Gen Z’ers groeien vandaag op in angstige tijden, met beelden van terreur en (wereld)rampen op swipe-afstand. Volgens trendwatcher Bas Delmee tekent dit later onvermijdelijk hun consumentengedrag. Zij zullen een kritische houding aannemen tegenover merken en nieuwigheden, conservatief zijn in alles wat ze doen en tot slot ook hun honger naar zekerheid de bovenhand laten nemen. 

Ons advies aan marketeers: bied zekerheid door heel eerlijk en open te communiceren. Geef Gen Z’ers ook de ruimte om kritisch te zijn door met hen in dialoog te treden. Social influencers kunnen je hierbij helpen. Ze zijn geloofwaardig, onpartijdig en net daarom het ideale klankbord voor de onzekere jeugd.

3. Speel proefkonijn

Economisch zware tijden vragen om doeltreffende maatregelen. Voor ondernemingen ziet het marketingspeelveld er inmiddels al een stuk kleiner uit. De consument van vandaag koopt niet meer gewoon om te kopen en stelt zich ook graag kritisch op. Testen is dus de boodschap. Probeer nieuwe concepten, formules en ideeën eerst uit, ook al toont de data die je zorgvuldig hebt verzameld aan dat je idee sowieso zal slagen. Expect the unexpected. Zeker als je weet dat in zo’n testfase maar liefst 80% van de proeven faalt en ideeën bijgevolg moeten worden teruggefloten. Bij Hotel Hungaria, positief als we zijn, interpreteren we het liever als volgt: 20% van de ideeën slaat wél aan. Daar kunnen we wat mee.

4. Be where the people are

Iedereen herinnert zich ongetwijfeld de roodharige zeemeermin Ariel en haar vurige wens om dicht bij de mensen te zijn. Eigenlijk besefte Ariel in 1989 al waar het vandaag meer dan ooit om draait: sterke connecties. Als je weet dat tegenwoordig maar liefst 78% van al onze conversaties online gebeurt, dan is de vraag: “Waarom digitaal gaan?” makkelijk te beantwoorden. Simpel, omdat iedereen daar is. En met iedereen bedoelen we dan ook echt ie-de-reen. Klant, concurrent, zelfs je schoonmoeder.

5. Vind het evenwicht tussen digitaal en humaan

Robots en computers zijn nóg niet in staat om menselijke gevoelens te herkennen en daar gepast op te reageren. Tot die tijd benaderen we alle (digitale) handelingen steeds vanuit menselijk standpunt. De uitdaging bestaat erin een evenwicht te vinden tussen datagedreven automatisering en menselijke intuïtie. Het eerste vooral voor de backoffice van je onderneming. Van daaruit vertrek je dan om mensen in te schakelen voor de frontoffice. Een beetje volgens het principe: 1 + 1 = 3.

Zit je nog met vragen rond digitalisering of staat je bedrijf op het punt te transformeren? Eén adres: Hotel Hungaria

In het eerste deel van onze reeks ‘Alles wordt digitaal’ kwam de formule voor een succesvolle digitale strategie aan bod. Heb je die gemist? Lees het artikel hier nog even na.

Geschreven door

Mathias Weckx

Projectmedewerker - Hotel Hungaria